Depressioonist vol 2



„Depression is never an sudden onset, but rather a process that begins with a denying or refusing to acknowledge painful and difficult feelings. This is usually triggered by a significant trauma, or a reoccurring trauma. A consistency in denying painful and difficult feelings will lead to a significant difficulty in being able to identify pleasant and positive feelings.“

Täiesti nõus. Nii on. See on protsess, mis algab vargsi ja tasakesi. Kuni murdud.

On september. On natuke parem. Mõnel hommikul on väga hea olla, mõnel hommikul ei taha midagi. On üks totaalne madalseis. Mu lapseootel sõbranna loeb FB fassaadi ja on solvunud, et ma ei poputa teda. Ma tunnen ennast kohutavalt süüdi.

Olen sõbrannale kirjutanud: „See, mida sa FB-s näed, on fassaad. Ma püüan ja püüan oma mustast august välja ronida ja väljapoole näidata, et minuga on kõik OK, et ma säran ja tegutsen ja olen õnnelik ja mida kõike veel. Ma arvan, et tegelikult sõbrana sa näed selle läbi ka. Ma hoian mõnevõrra teadlikult sõpradest eemale ja sinust eriti, just seepärast, et oled õrnas seisus ja sul ei ole vaja kuulda seda, mida ma tegelikult elamisest arvan. Sinu asi ei ole praegu mind lohutada, vaid iseennast hoida ja end rõõmsaks sündmuseks ette valmistada. Peagi saab 2 kuud ravi. Kas mul on mõnevõrra parem? Ilmselt. Aga see ei tähenda, et ma ikkagi sageli ei mõtleks, et ma elada ei taha. Ma enamiku ajast ei tea, kas ja mis meil külmkapis on ja olen kohutavalt halb ema. Hoolitsust pean endast välja pigistama. Olen eemal... Tühjus on.“
Depressiooni üks raskemaid osi ongi see, et sa ei ole ju hulluks läinud. Mõistus on selge, aga sa ei saa mitte midagi teha, et su ajukeemia on kõik nii vussi keeranud, et kõik olukorrad, mis peaks tunduma rõõmsad, ei liiguta sind karvavõrdki. Õpid näitlema. Teiste ootustele vastama. Tugev olema. Õhtul õlut jooma, et magada saaks.
On valimiskampaania periood ja korduvalt mõtlen, et jätan kogu asja katki. Ainult kohusetunne hoiab rakkes. Ma pean, ma pean, ma pean. Ma ei tohi teisi alt vedada! Pingutan endast viimase. Arvan ühe esivanema oma elust välja, kuna ei pälvi temalt mitte toetust, vaid väiklust. Otsustan, et kuna olen juba 30-aastane, ei pea ma laskma oma enesehinnangut sõna otseses mõttes peedistada. See otsus kehtib tänaseni.
Septembri lõpul sünnib mu sõbranna tütar. Ma lähen 6-päevast beebit vaatama, et teada saada, kas ma olen sisemiselt täiesti surnud või on mul veel lootust. Testima iseennast. Milline rõõm see on, kui hea energiaga beebi on su kõhu peal! Hoian teda pea kolm tundi ja tunnen lootust. Ma olen elus! Ma olen elus!
Oktoober kulgeb töiselt, valimistega on palju tegemist. Mu laps saab esimesel veerandil tunnistusele kõik viied ja ma pean tunnistama, et ma ei osalenud selles protsessis kuidagi. Teeme Silver Meikariga valimisteks ajalehte, ja see hoiab mu mõtted kindlal rajal. Ei ole lihtsalt aega masendunud olla. Valimiskaotus ei muserda, mingi sisemine tugevus on selleks ajaks juba saavutatud. Tagasi saabub otsustusvõime ja astun tagasi ühe ühingu juhatusest, kuna ei viitsi end kulutada asjadele, milleks pole motivatsiooni.
Kirjutan sõbrannale: „Ma olen üle päeva masenduses ja siis vahepeal ei vasta midagi sulle ja siis, kui hea tuju on, siis ei tule meelde, mis masenduspäeval tegemata jäi. Reaalselt kusjuures on mäluhäireid. Vahel on täitsa piinlik. Juuksed ajasin maha jah, sest neid tuli lihtsalt peotäite kaupa ära.
Novembrikuus käisin kenasti tööl. Sain aru, kui oluline on saavutada stabiilne rütm. Hommikune ärkamine hakkas sobima, vaimne väsimus pani öösel magama. Pärast tööd jaksasin minna koosolekuile, jaksasin mängida sulgpalli või minna jooksma. Kirjutasin artikleid, jalutasin sõbranna beebiga ja tundsin endas elujõudu taastumas. Vaikselt, aga kindlalt näis kõik liikuvat õiges suunas.
Ühelt poolt on oluline kõigil ümbritsevatel aru saada, et tegemist on ajukeemia häirega, mida ei saa mitte kuidagi korda öeldes „ole positiivne“ või „võta end kokku“ või „naerata, kõik on ju hästi“. No lihtsalt ei saa, midagi pole teha. Teiselt poolt (ja see võib kõlada teistele hädalistele minu poolt jõhkrana) ei saa depressioonis inimene eeldada, et teda mõistetaks. Olen aru saanud, et see ei ole päriselt võimalik. Esiteks seepärast, et iga inimene on individuaalne, teda sellise seisundini on tõuganud lisaks keemiasegadusele erinevad stressirohked elusündmused, kaotusvalu ja mingid viimsed piisad karikas, mida kõrvaltvaataja ei saa mitte iialgi üks ühele mõista. Ja teiseks, väidan, et me kogeme depressiooni väga erinevalt ja isegi üks läbielanu ei saa mõista teist läbielajat nõnda, et sellest 100% tolku oleks.
Erinevad artiklid on kirjeldanud, et depressioonis inimesel on probleeme empaatiavõimega. Being empathetic towards others is a matter of mentally placing yourself in the position of another person and imagining what your feelings in the position of that other person would be. A person who has gone a number of years not allowing himself to experience his feelings, cannot adequately practice the concept of empathy even though he may have an intellectual understanding of what empathy is, and what it takes to be empathetic.“   
Mind ei ole empaatiavõime maha jätnud. Jumal tänatud, et ei ole, muidu ma ei oleks mina ja ma ei armastaks iseennast. Mäletan seda päeva, kui perearsti juurde läksin abi otsima ja märkasin vastuvõtul, et tohter ise näeb veel nukram välja... Aga olla sügavas depressioonis ja tajuda enda ümber empaatiavõimetuid inimesi on väga valus. Väga-väga valus.
Depressioonis inimesele:
Otsi abi. Keegi ei saa sind aidata, kui sa ei aita esmalt iseennast.
Sa ei hakka hulluks minema, sa oled lihtsalt haige.
Loo endale kindel päevarütm.
Lase endale toeks olla. Ära tõrju inimesi.
Ära sunni end minema seltskondadesse, kus sul on ebamugav. Anna endale aega.
Lähedastele:
Sa ei saa kunagi täielikult mõista, mida ta tunneb.
Ta ei hakka hulluks minema, ta on lihtsalt haige.
Ära oota madalseisus inimeselt rõõmustamist, ta lihtsalt ei pruugi seda suuta.
Ära solvu, kui tema meeleolu mõnikord äärmuslikult kõigub. Tal ei ole selle üle kontrolli.
Ära sunni teda minema seltskondadesse ja anna talle aega. 




Kirjandust:

Kommentaarid

Populaarsed postitused