Leinapäev

Ta taldrikusse tõstis lahja kapsaleeme
Ja kirus ümbritsevat viletsust

Sai pisut hiljem mulda siiski seeme
Mis praegu kannab endas mälestust
__________________________


Minu vanaisa, Feliks Tamm, veetis 10 aastat Siberis, olin mõtetes täna temaga. Ta elas pikka ja tugeva tervisega elu, suri alles kolm aastat tagasi 87 aasta vanusena. Ehk oli just Siber teda selle võrra karastanud, et isegi nohu teda hiljem murda suutnud.

Eks oli ikka aegu, mil ma mõtlesin, et peaks tema värvikad mälestused kirja panema - ta oskas ikka erakordse huumoriga jutustada noist aegadest, mis olid ju tegelikult kannatusteaastad. Aga kirja panemata nad jäidki. Just tema suurepärase tervise tõttu oli tunne, et mu vanaisa on igavene, et küll jõuab. Nägi ta ju oma esimese lapselapselapsegi ära, minu poja.

Pühapäevaselt juuniküüditamise mälestuskontserdilt tulin ära pisaratega - inimsusevastased kuriteod jäävad minu mõistusele arusaamatuks. Kuidas saab korda saata sellist julmust ja ebaõiglust? Mul on vaid mõned mälestusteraamatud riiulis, sest ma ei suuda neid tihti lugeda, ikka segunevad minus viha ja ahastus ja isegi natuke hirm, kas sellised asjad võivad veel korduda. Olen oma peas läbi mänginud stsenaariume, mida ma ise teeksin, kui nüüd sõda puhkeks ja iga hetk mind lapsega ära viia tahetaks... Kas see aitaks mind kuidagi, et elan päris mere ääres? Kuidas ma end kaitseksin? Ei see ei saa olla, nii ei saa juhtuda! Aga nendega juhtus.

Kontserdil olin ma kõige noorem kuulaja. Ka see oli mõtlemapanev. Kas tänapäeva noored (jah, see kõlab klišeelikult) väärtustavad oma esivanemate kannatusi, kas neid üldse huvitab see, mis on olnud? Kas memmed-taadid suudavad piisavalt palju edasi anda, et praegu sirguksid tublid ja oma riigi eest seista tahtvad noored?

On hea, et paljud inimesed teevad selle nimel tööd, et ei unustataks.
________________________________________________
VANAISA
TAMM, Feliks, Villem, s. 17.05.19 Tallinn, arr. 10.04.45 Tallinn, Laulupeo 15-5, trib. 20.05.45
§ 58-1a, 10+5; Komi ANSV; Krasnojarski Krai Norillag, vab. 30.06.52. Lipnik. [ük 27810]

VANAVANAISA
TAMM, Villem, Mihkel, s. 01.01.1981 Läänemaa Massu v., ametnik, arr. 15.07.40 Tallinn, Laulupeo 15-5, erin. 08.03.41 §58-13, 8a.; Komi ANSV Vorkuta, surn. kinnip-k. 16.08.43. Vabadussõda VR I/3. Polpolis 1925-1940. Avaldatud uuesti. [10026-E, EV polpol]

(Andmed: Okupatsioonimuuseumi veebileht)

Kommentaarid

Populaarsed postitused