Vaimselt tugevamaks. Sisemise motivatsiooni küsimus.





Viimasel ajal on kuidagi nii juhtunud, et loen kõige enam Business Insiderit ja juhtimisalaseid artikleid. Elumuutused panevad mõtlema, et milles on paljude inimeste edukuse võti peidus. Millest on mul õppida, et saaksin tugevamana edasi minna ning mitte korrata juba tehtud vigu?

Üksjagu artikleid viitavad, et näiteks tippjuhtide või ärihaide hulgas on võrreldes teiste ühiskonnagruppidega enam psühhopaate ja empaatiavõimetuid nartsissiste, sest nendel ei kulu aega ega energiat mõtlemaks, mida see või teine inimene tunneb. Puudub oskus asetada end teise inimese olukorda ja üle laipade liigutakse tähtede poole. Sina oled ainulaadne, sind tuleb eriliselt kohelda, sina pead saama. See on see, millest ma õppida ei taha. Ma pigem saavutan vähem, kui et tallan omale meelepärase raja teistest inimestest üle kõndides.

Küll aga on õppida näpunäidetest, mis teevad sind vaimselt tugevamaks, ilma et kaotaksid võime ka teistele kaasa tunda või näha omaenda asju natuke selgema pilguga. Sinu õnn, sinu tulevik ja sinu võime elada täisväärtuslikult sõltub sinu enda otsustest. Sisemise motivatsiooni olemasolust. Kui sul seda ei ole, ei saa keegi sind kõrvalt aidata.

Kui oma depressioonietapid lahti kirjutasin, siis mitte eesmärgiga halada või näidata, et oi, kui raske mul on olnud, vaid selleks, et need, kes tunnevad end mustas augus, leiaksid sealt jõudu ning inspiratsiooni – kõik on võimalik, kui sa ise usud, kui sa ise võtad vastutuse, kui sa ise tegutsed. Sain mitmesugust tagasisidet. Eelkõige ehmatas, kui paljud minu jaoks tugevad inimesed erinevate probleemide all kannatavad. Teiseks aga ehmatab, kui vähe on inimestel sisemist jõudu, et otsustada: Nii edasi minna enam ei saa! Mõni leiab lohutust alkoholist, mõni vinguviiuli pidevast kääksutamisest, mõni on oma välise fassaadi ehitamisele sedavõrd keskendunud, et õhtul koju jõudes on tühjus seda suurem. 

Alkoholgi ei ole mitte kunagi depressiivse inimese jaoks lahendus, sest tekitab ainult nõiaringi. Alkoholi tarvitamine kindlustab depressioonis inimesele järgmise hommiku kassiahastuse võimendumise – nimelt on selle seisundi puhul sageli hommikud need kõige raskemad. Niisiis, kui alkoholi kuritarvitav depressiivne inimene mulle kirjutab, et tal on hirmus raske, siis minu esimene soovitus on mõelda selle peale, mida sa elus veel teha tahad, kes sa olla tahad? Kas see seisund, mis praegu on, on sinu jaoks okei? Mida sa oma tulevikus näed? Kui sa tahad olla ühel päeval hea tervisega vanaema/vanaisa oma lastelastele, siis kas see sinu tänane käitumine aitab sind sammukesegi lähemale selle eesmärgi täitumisele? Kas sinu tervisekäitumine on tõesti vaid sinu enda asi või vastutad sa veel kellegi eest? Enesehävituslik käitumine on egoistlik.


Kas sa üldse tahad vastutada või on sul mugavam niisama kurta ja kaastunnet kerjata? Ja kui sa vastutada ei taha, siis miks peaks teine inimene sinu kaeblemist kuulama? Miks peaks keegi oma aega kulutama kellegi peale, kel puudub sisemine motivatsioon muutusteks ja kelle energia on peaasjalikult suunatud kirjeldamisele, kui halvasti kõik on.



Siin on mõned näpunäited, kuidas olla vaimselt tugevam:

1)      By not wasting mental energy worrying about what might happen to you, you can put all your effort into making things happen.

Jah, pole mingit põhjust ette negatiivselt mõelda. Kui ma oleksin mõelnud abielulahutusega kaasnevale feministide armastatud lausele „vaesus on üksikema nägu“, siis ma oleks täna veel abielus. Mugavam. Turvalisem. Aga kui miski on läbi, siis ta on läbi. Mugavus ei ole mõistlik põhjus, miks teise inimese ainust elu raisata. Võta vastutus ja mine edasi. Sina tahad olla õnnelik, siis on sinu asi ka nii teha, et neid asju saavutada või neid tundeid tunda, mis sind õnnelikuks teevad. Ei saa tulla keegi ja teha sinu eest sind õnnelikuks. Ma ei karda lennukis ja ma ei kartnud mootorrattal – miks ma pean arvama, et just minuga midagi halba juhtub? Elu jääks kuidagi ühekülgseks, kui kogu aeg keskenduks värisemisele. Või ka sellele, et „appi, mis teised arvavad?“ See on sinu elu!


2)      The past is valuable. Learn from your mistakes. Learn from the mistakes of others. Then let it go. The past is just training; it doesn't define you.

Jap. Oskus õppida on nii oluline. Tegid vea, analüüsi, kaalutle, küsi teiste arvamust, mõtiskle, loe. Kõik ei lähe alati nii, nagu me tahame või nagu oleme ette kujutanud, et ideaalis olema peaks. Ja kui sa oled teinud vea, vabanda. Võta oma vigade eest vastutus, mitte ära otsi/leia süüdlasi. See, kui tunnistad, et oled teinud midagi valesti, näitab sinu tugevust ja võimekust isiksusena areneda. Eitamine aga kipub ebaküpsust näitama. Sa võid õppida oma vanemate tehtud vigadest, sõprade ja kolleegide omadest ning olla parem inimene. Ja kui sa oled milleski läbi kukkunud, siis ei tee see sinust kroonilist läbikukkujat – oluline on õppida, miks nii läks ja teha järgmisel korral paremini.

3)      Your words have power, especially over you. Whining about your problems always makes you feel worse, not better. Friends don't let friends whine; friends help friends make their lives better.

Ma olen väga tänulik oma sõbrannale, kes mind läbi aastate on toetanud. Ja see tugi pole olnud kaasakurtmine. Ei. Ta ütleb mulle, kui on minus pettunud, ütleb, kui ma ei paista oma valikutes kuigi ratsionaalne. Ta on seadnud mulle ultimaatumeid ning kutsunud korrale. Näidanud minu olukorda mulle läbi kõrvaltvaataja prisma. Sellist sõprust saab hinnata parimaks. Sest mis kasu mul õigupoolest oleks sellest, kui sõbranna ütleks, et „jah, oh sa vaeseke, on jah kõik halvasti, on jah, väga kurb ja halb ja oi-oi-oi“. Mis ma tegelikult selle teadmisega peale hakkaksin? Süvendaksin oma masendust, sest siis ma ju ei arvaks enam üksinda, et kõik on jube halvasti, vaid seda kinnitaks juba ka mu lähedased. Ma hakkaksin aina rohkem uskuma, et elu on üks must mülgas. Aga kellele ja milleks seda vaja oleks?

4)      Genuine relationships make you happier, and you'll form genuine relationships only when you stop trying to impress and start trying to just be yourself.

Enne kirjutasin usinatest fassaadiehitajatest, kes end õhtuti tühjaks tõmmatuna tunnevad. Lisaks valdab neid hirm – mis siis saab, kui teised saavad teada, kes ma tegelikult olen? Et ma ei olegi see võimas särav tüüp? Et ma tegelikult olen täiesti habras ja mu hing on ka natuke katki ja et nagu kõik teised, vajan ka mina tuge ja hellust ja armastust? Kui palju mullegi on öeldud, et oot, misasja... et kuidas sul sai üldse mõõnaperiood olla, sa ju paistad alati nii rõõmus ja särav. No vot, kahjuks on mõnikord selline valearusaam, et sa pead oma kuvandit hoidma iga hinna eest, sest vastasel juhul paistad sa nõrk, sinust hakatakse eemale hoidma ja mängid relvad kätte neile, kes sind heal meelel mõnel madalamal positsioonil näeksid. Ma ei usu sellesse enam. Ma usun, et meil kõigil on õigus olla vahel nõrk. See on lihtsalt inimlik. Ja et need perioodid, kui sa ei tunne end kõige paremini, näitavad ära ka selle, kes on sinu päris sõbrad. Need, kes armastasid vaid sinu ehitatud väliskuvandit, neid sa kurvematel aegadel enda kõrval ei näe. Mul on õnn omada väga mitmeid häid sõpru, see on väärtus, mida polegi võimalik sõnadesse panna, väärtus, mis paneb südame positiivses mõttes kokku tõmbama.

5)      Quit worrying about what you don't have. Think about what you do have. You have a lot to be thankful for.

Minu vanemate põlvkonna jaoks oli omamine hirmus tähtis. Nõukogude aja pärand. Et midagi ei saanud või oli raske saada ja pidi ajama taga tutvuste kaudu ning isegi kohukest saadi „leti alt“. Olen minagi saanud lapsena lisapiima poest tänu arstitõendile, et mu tervis vajab seda. Puuduse aeg, mil vorstki oli teinekord luksus, on meid kuidagi nii kasvatanud, et tahaks hirmsasti omada. Mind ei tee karvavõrdki õnnetumaks, et mul autot pole. Kui üksik inimene tahab pidada suurt autot, siis on see ebamõistlik luksustarbimine, ja mitte ratsionaalne tarbimiskäitumine. Minu jaoks. Ma ei muretse kunagi, et mul pole kümneid paare kingi, kasukat või et mõni mu asi on pärit teismeliseeast ja ma tänaseni seda kasutan/kannan. Kaubamärgid ei oma minu jaoks üldse tähtsust ja ma ei kujuta end ette midagi tegemas lihtsalt selle pärast, et olla naabrist parem. Parimad asjad on tasuta. Kallistus näiteks. Hea sõna. Ma olen õnnelik siis, kui minu ja mu lapse tervis on korras. Ma olen tänulik selle eest, et loodus lõhnab hästi, kui vihma sajab. Rõõmustan, kui kassapidaja soovib „kena päeva“. Või kui mulle kallis inimene naerab.
                                                     
Sea eesmärgid, koosta näiteks sammsammuline tegevuskava, et oma eesmärkideni jõuda. Selle kingituse saad sa iseendale teha. Kurtmine oma olukorra üle ilma midagi ise ette võtmata on ebakonstruktiivne ning mitte kuigi edasiviiv.

Sinu elu, sina vastutad.
Ära anna alla.

Lugemist:

Kommentaarid

Populaarsed postitused