Miks ma Algatusele alla kirjutasin ja mis saab edasi?
Ligi kolm nädalat tagasi tulime
seltskonna murelike ühiskonnategelastega välja algatusega Elamisväärne Riik. Kindlasti
ei hakka kõik neist 20-st uut erakonda looma ja erakonda erakonna tegemise
pärast pole vajagi. Vaja on ainult siis, kui tänased ei saa hakkama.
Algatus
pälvis küllap esmase tähelepanu seepärast, et allakirjutajate hulgas oli hulk
tuntud nimesid. Kui murest kantud manifesti koostaksid laiemale üldsusele tundmatud
Ülo, Ragne, Jaanus ja Piret, siis ei leiaks see kas üldse kajastust või
paigutuks kuhugi kõrvalisse rubriiki. Kui tuntud inimesed aga muretsema hakkavad,
on olukord teine.
Kajastus ja
positiivne tähelepanu saavutatud, tuleb igal vastutustundlikul grupeeringul
mõelda, kuidas edasi minna. Mil moel vastata sadadele kirjadele, milliseid
sündmuseid ja edasisi arenguid pakkuda, et kõik ei jääks vaid õhku visatud
tekstiks, et inimesed, kelles tärkas lootus uuele hingamisele, ei saaks
petetud.
Millist tagasisidet saime?
Saadeti
kirju, kus avaldati 100% toetust; saadeti kirju, kus sooviti meie edasiste
tegevustega kursis olla; kommenteeriti üht või teist teemat küll kriitiliselt,
küll kahtluse alla seadva veenva argumentatsiooniga. Meile viitas
aastapäevakõnes president ja meie algatust tõi positiivselt esile teenetemärgi
pälvinud androloog Margus Punab. Arvamuskülgedel kirjutati vastukajaks ja
Facebooki lehekülg kogus üle 800 laigi. Käisime Tõnu Viigiga saates “Vabariigi
kodanikud”.
Ootamatult
leidis nii mõnigi allakirjutanu end olukorrast, kus nn õigeid vastuseid taheti
kohe ja kõigele. Selgitasime siis, et algatuse teksti puhul ei olnud tegemist
programmiga, mida mingi seltskond hakkab ellu viima. Lihtsalt 20 inimest
kirjutasid alla ideedele, et mis valdkondades meil on vähe sisulist arutelu.
Loomulikult olid need ideed nendele inimestele ka sümpaatsed. Mõne valdkonna puhul
ei jõudnud me nüanssides kokkuleppele ja need jäid vaatamata olulisusele
tekstist välja. See tekst oli kompromiss, mitte kõiki hädasid lahendav
võlukepike.
Ei kabinetivaikusele
Ühtlasi usun,
et iga valdkonnaga peaksid tegelema oma ala spetsialistid. Juhina ei peaks ma teadma
vastuseid kõikidele küsimustele, aga ma peaksin usaldama ja kuulama neid, kes
on oma valdkonna spetsialistid. Eesti on väike ja kes soovib oma hüpoteesidele
kinnitust või vastupidi, soovib need ümber lükata, leiab suhteliselt kerge vaevaga
inimesed, kes oskavad nõustada, soovitada lugemiseks erinevaid uuringuid ning
tuua võrdluseks teiste riikide kogemusi. Selle eelduseks on lihtsalt
hästitoimiv ja kompetentne võrgustik.
Ei, ei pea
kõike ise teadma, peab olema tahe kuulata ja sisuliselt kaasata. Ning kes veel
teaks oma igapäevamuredest adekvaatseima pildi anda, kui mitte sihtgrupp ise,
kelle puhul mingi lahendusi ootav diskussioon on puhkenud. Miks peaksin ma neid
lahendusi „leiutama“ kabinetivaikuses? Sellepärast, et nii on mugavam? Sellepärast,
et võimulolijate ülim eesmärk on hoopis administratiivse mugavuse taotlemine? Nii, nagu see on
muu hulgas juhtunud näiteks Tallinna linnavolikogus, kus opositsioonisaadikute
sõnavõtte koalitsioon enam kuulata ei kavatse. Üks praeguse võimuga rahulolematuse põhjuseid on minu
hinnangul lähtuv just sellestsamast oskamatusest kuulata.
Mina ei ole
keskkonnaspetsialist ja kindlasti ei hakka ühe allakirjutanu Toomas Trapido
eest vastuseid andma. Ka ei ütle ma, et tean majandusest rohkem kui majandusteadlane
Ülo Ennuste. Ma ei hakkaks kunagi korraldama ümber maksusüsteemi, kui kaasatud
pole ettevõtjate katusorganisatsioonid ja nendega koostöös leitud põhjalikult
läbi kaalutud lahendused.
Ma ei lubaks endale avalikkuse ees väidet, et „pelk raha
andmine hoopis kahjustab paljudel juhtudel süvavaesuses elavate perede
seisundit, kuna selle eest ostetakse alkoholi“, ‒ „paljudel juhtudel“ on
lihtsalt hinnang. Algatusele Elamisväärne Riik alla kirjutanud EAPN-i (The European
Anti-Poverty Network) asepresidendi
ning selle võrgustiku Eesti juhi, Kärt Mere sõnul on vaesus üleilmne nähtus,
millega õigeaegsel tegelemisel on võimalik vaesusriske vähendada ning neid aja
jooksul paiguti välistada. Meil aga miskipärast on aega veel niisama käed rüpes
oodata. Vaesuse vastu võitlemise riiklik tegevuskava puudub.
Kuidas ummikust välja saab?
Hetkel oleme
seisus, kus riigikontrolli aruandeidki peetakse vaat et vaenamiseks. Ning
tegusid ei järgne. Toon ühe näite: Riigikontroll järeldas, et tihti on
kohalikel omavalitsustel enda lähiaastate investeeringuvajadused lõpuni läbi
mõtlemata ning peamised strateegiadokumendid ‒ eelarvestrateegia, arengukava ja
valdkondlikud arengukavad ‒ ei ole kavandatavate investeeringute poolest
omavahel kooskõlas.
Riigikontrolli
hinnangul puudub ministeeriumidel valdkondadeüleselt ühtne omavalitsustemaatika
käsitlus. Kuigi on arutatud, kuidas uuel Euroopa Liidu programmiperioodil
jagada raha nii, et vähendada omavalitsuste sõltumist tõukefondidest ning
parandada samal ajal nende investeerimisvõimekust, ei näe rahandusministeerium,
kuidas seda eesmärki täita seni, kuni omavalitsuste rahastamise süsteemi või
tulubaasi ümberkujundamise asjus ühtne arusaam puudub. Vajaduse korral tuleb
omavalitsuse rahastamise süsteemi muuta nii, et oleks tagatud nende
finantsiline jätkusuutlikkus, tõdeb audit. („Riigikontroll: välisraha dikteerib
omavalitsuste investeeringuid” 08.01.14, Delfi)
Vajame julgemaid reforme
Vaid päev
pärast algatusega Elamisväärne Riik välja tulemist avaldati ka 19 majandus- ja
ühiskonnategelase pöördumine haldusreformi vajalikkuse kohta: “Teeme riigikogus
esindatud erakondadele ettepaneku korrastada otsustavalt Eesti haldussüsteem.
Alustagem muudatustega omavalitsustasandil, mille tulemusel kujuneks mingidki
eeldused, et kõik meie kohalikud omavalitsused muutuks aktiivseks ja võimekaks
kohaliku elu ja ettevõtluskeskkonna edendajaks ning kvaliteetsete avalike
teenuste pakkujaks,” paluvad pöördujad.
Me ei ole
allakirjutajatena pakkunud imerohtu ja lõplikke lahendusi, vaid nentisime, et
vajame muutuseid ning arutelu ja hea meelega näeksime, et üha rohkem inimesi
mõtleb kaasa, kuidas teha meie riiki paremaks. Pakkusime välja teemad.
Vajadusel korraldame avalikke arutelusid.
„Suuremaid,
võimulolijailt rohkem julgust nõudvaid ümberkorraldusi lükatakse pidevalt
edasi, sest alati on kohe-kohe tulekul uued valimised,” tõdes president Ilves
24. veebruari kõnes. Nii püstitataksegi hoopis mõni ausammas, kirjutatakse
hoogtöö korras mõni seadus või tegeletakse kosmeetilise asendustegevusega
selmet lahendada pikaajalisi sihte nõudvaid väljakutseid.
Minu jaoks
on selge, et kui tänaste võimulolijate põhiküsimusteks on vangerdused omaenda
ametikohtadega ja kriitilistelt murekohtadelt suunatakse diskussioon hoopis
sellele, kuidas meil õnnestub
Euroopa Liidu eesistumist läbi viia, siis tuleb luua uus poliitiline jõud (ja
mitte massipartei!), mis seab prioriteedid ümber ja aitab kõigiti kaasa
vajalike reformide läbiviimisele ning taastab riigis kaotsiläinud meie-tunnet.
Kommentaarid
Postita kommentaar