Rahvastiku kasvuks on tarvis ühiskonna tuge ja hoiakute muutust
Öelda,
et Eesti naine ei saa oma soorolliga hakkama võib olla küll kantud murest, mis
saab meie rahvastikust edaspidi, kuid on stiililt sobimatu. Selline seisukoht
tõestab, et võrdõiguslikkuse teemaga tuleb ühiskonnas rohkem tegeleda ning
leida lahendused, kuidas suurendada naiste kindlustunnet.
Oma
kogemusele tuginedes saan väita, et naistele on vaja palju enam ühiskondlikku
tuge selleks, et nad sünnitada ja perekonda luua sooviksid. Eesti naine on
keskmisest haritum ja teab väga hästi, millised riskid ohustavad naist, kes on
lastega üksi jäänud. Sageli naised lihtsalt ei soovi neid riske võtta ja mis
õigust on meil neid hukka mõista. Igaüks otsustab ise.
Täna
hommikul rääkis Kuku raadiole antud intervjuus Eesti vaesuse ja sotsiaalse
tõrjutuse vastu võitlemise võrgustiku eestvedaja Kärt Mere sellest, et paljud
pered elavad tegelikult vaesuses, tuues välja haridus- ja meditsiinitöötajad,
kel selge risk olemas. Kolm neljandikku kuni 40-aastastest naistest on oma
abikaasast materiaalses sõltuvuses, on viidanud majandusteadlane ja sotsioloog
Iris Pettai.
On
ameteid, mida pidades ei saa materiaalselt üksinda toime tulla, vaid vajatakse
elukaaslase/abikaasa olemasolu. Lisatoetust nõuavad reeglina traditsioonilised
naiste elukutsed, nagu näiteks meditsiiniõdedena, haridus-, kasvatus- ja
sotsiaalhoolekande sektorites töötajad (Pajumets 2001). See tähendab näiteks
seda, et üksikemast õpetajanna on suure tõenäosusega vaene, kuigi haritud
ühiskonna liige, ning ta ei ole süüdi selles, et on vaene.
Pikka
aega pole ei riigi ega ka omavalitsuste tasandil soovitud tegeleda naistele ja
meestele võimalikult võrdsete positsioonide tagamisega. Eesti sotsiaalpoliitika
toodab patriarhaati, sotsiaaltoetused on väikesed, riigil ei jätku piisavalt
raha, et maksta kinni päevakeskuseid, lasteaedu (Pajumets 2001). Iivi Masso on
tõdenud, et Eestis on sotsiaalhoolekanne küll vormiliselt olemas, kuid
sisuliselt jäänud näiliseks, sest pensionid, abirahad, lastetoetused ja
ühiskondliku sektori palgad püsivad madalal (Masso 2001).
Kohaliku omavalitsuse roll
Kõnekas
näide omavalitsuse tasandil on ka see, et ei ole alla kirjutatud “Euroopa
hartale naiste ja meeste võrdõiguslikkuse kohta kohalikus elus”, mille artikkel
16 sätestab järgmist:
(1)
Allakirjutanu tunnistab seda olulist rolli, mida kvaliteetne ja taskukohane
ning kõigile lapsevanematele ja hooldajatele rahakoti suurusest sõltumatult
kättesaadav lastehoid naiste ja meeste tõelise võrdõiguslikkuse saavutamise
ning töö-, ühiskondliku ja eraelu ühitamise seisukohast etendab. Lisaks
tunnistab allakirjutanu niisuguse lastehoiu panust kohaliku kogukonna ning
ühiskonna majandusliku ja sotsiaalsese elu edendamisse ning ülesehitusse.
(2)
Allakirjutanu kohustub võtma niisuguse lastehoiuteenuse osutamise ja
edendamise, kas otse või läbi teiste teenuse pakkujate, üheks oma
prioriteediks. Lisaks kohustub ta julgustama sellist teenust pakkuma ka teisi,
sh kohalikke tööandjaid, kes võiks teenust pakkuda või selle osutamist toetada.
(3)
Allakirjutanu tunnistab samuti, et laste kasvatamise eest peaksid ühiselt
vastutama naised ja mehed ning ühiskond tervikuna ning ta kohustub võitlema
soostereotüüpidega, mille kohaselt laste hoidmine on eelkõige naiste ülesanne.
Tallinna linnavalitsus on aastaid jätnud
lastehoiuprobleemidega tegelemata, täites oma koostatud arengukavadest vaid
osakese ning kärpides masuajal radikaalselt just lasteaedade eelarverealt. Kui
me räägime lasteaedadest ja paindlikest lastehoiuvõimalustest, siis tähendab
see laiemalt, et peredele on tagatud kindlustunne, mis soodustab (suuremate) perede
loomist. Ka tähendab see lapsevanematele võimalust tööturule tagasi pöörduda, et
mitte kaotada oma kompetentsis ja mitte langeda potentsiaalsesse vaesusriski.
Mullu koostas MTÜ Kodaniku Hääl, mille juhatuse liige ma
olen, üheskoos 13 vabaühendusega pöördumise Eesti vabariigi valitsuse,
riigikogu ja kohalike omavalitsuste poole, et otsida lahendusi
lastehoiuprobleemidele. Pöördumisega kutsuti omavalitsusi ja riiki üles lõpetama
poliitilist retoorikat ja vastastikust süüdistamist ning ühiselt astuma
reaalseid samme olukorra parandamiseks. Tagasiside sellele pöördumisele oli tagasihoidlik. Tallinna
linn pole vastanud senimaani. See näitab suhtumist.
Stereotüüp vajab kummutamist
Pikka
aega on olnud juurdunud arvamus, et naised on n-ö okei, kuni nad teavad, kus on
nende koht – meeste suhtes hellitaval ja toetaval positsioonil ning rahul
sellega, et nende eest hoolitsetakse (Glick ja Fiske 1999). Meestel on seevastu
püsinud kartus, et hääbub traditsiooniline pere. Iga teine mees unistab
traditsioonilisest naisest, on viidanud Iris Pettai aastal 2006. Need stereotüübid
on meie küllalt maskuliinsest ühiskonnast visad kaduma, kuid kui võtame
eeskujuks Põhjamaad, siis küllap liigume ka meie õiges suunas.
Stereotüüp
pole pelgalt isiklik eelarvamus, mida võiks lihtsalt muuta – see on kultuuri
osa, mida antakse edasi ühelt põlvkonnalt teisele kui vahendit, mille abil alal
hoida olemasolevaid võimusuhteid. Nooremate meeste jaoks on traditsioonilised soorollid
õnneks ammendumas. Nad soovivad muutunud soorollidega maailma, kus naisel on
mehega võrdväärsem positsioon. Riik peab muutuvate soovide ja vajadustega kaasas
käima.
Võrdõiguslikkus
tähendab rohkem vabadust otsustada, kuid ka valmisolekut võtta rohkem vastutust
üksinda. Olgu selleks siis valmidus olla üksikema või valmidus end pensionieas
ise üleval pidada. Selge aga on, et riikliku survestamisega ei hakka naised
kindlasti sünnitama, see otsus on sügavalt individuaalne ning riik ja
omavalitsused saavad siin pakkuda üksnes kindlustunnet suurendavat tugisüsteemi,
mis aitaks noortel rahvastiku taastootmisele kasulikke otsuseid langetada. Kui
sinult küsitakse riigiameti tööintervjuul, et „palun öelge, mitu korda aastas
teie laps haige on“, siis ei sisenda see just ülemäära kindlustunnet.
Kommentaarid
Postita kommentaar