Demokraatia kaitseks
Eesti Vabariigi põhiseaduse § 154 sätestab järgmist:
„Kõiki kohaliku elu küsimusi otsustavad ja korraldavad kohalikud omavalitsused,
kes tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt.“
Möödunud nädalal peatas riigikohus Lääne-Virumaa
valdade avaldusel jäätmeseaduse muutmise seaduse jõustumise, mis oleks keelanud
kohalikel omavalitsustel jäätmevedu korraldada läbi kohaliku omavalitsuse üksuse
või viimase poolt volitatud mittetulundusühingu. Riigikohus on kinnitanud, et
oma küsimuste iseseisev otsustamine tähendab omavalitsuse autonoomiat, mis on
Euroopa kohaliku omavalitsuse harta aluspõhimõte.
“Kas omavalitsustel on mingi õigus nõuda, et
keskvõim ei sekkuks mõjuva põhjuseta kohaliku elu detailidesse?,” küsivad advokaadibüroo
Sorainen advokaadid Carri Ginter ja Kadri Härginen oma artiklis “Prügisõjas
pantvange ei võeta ehk milleks Eestile omavalitsused“ (http://arvamus.postimees.ee/2932737/kadri-harginen-carri-ginter-prugisojas-pantvange-ei-voeta-ehk-milleks-eestile-omavalitsused).
Omavalitsuste ülesanded on ebaselged juba tükimat aega, kuna võimekus
ülesannete täitmiseks niivõrd erinev. See aga ei tähenda, et külma närviga võib
asuda omavalitsuste tiibu kärpima ilma mingit relevantset argumentatsiooni
omamata.
Tallinnas loodi mullu valimisliit Vaba
Tallinna Kodanik veendumuses, et kohalikes omavalitsustes ei peaks jäme ots
olema mitte erakondade, vaid kogukondade ja kohaliku elu edendajate käes. Ei
ole mingit põhjust, miks kogu kohalik elukorraldus peaks olema suurparteide
määrata. Ja kuigi Tallinnas elab kolmandik Eesti elanikke, ei tähenda, et siin
peab linnriiki mängima ja unustama, et tegu on omavalitsusega, mille esmane
ülesanne on katta siinsete elanike vajadusi.
See on juba üldteada tõsiasi, et
pealinna rahad kipuvad minema valitsejate enesereklaamiks, omade jopede
korruptiivse hõnguga tehingutesse ja kohaliku elu küsimuste lahendamisel jääb
vahendeid vajaka. Olgu näiteks siis pudenevad lasteaiad või kraatritega
sõiduteed. Küsimuse all on, et kui ühe omavalitsuse juhtidel on raskusi
eelarvevahendite mõistliku kasutamisega, kas riigi poolt peab karistama ka
kõiki teisi, tsentraliseerides kõike, mida vähegi võimalik? Näiteks Rägavere
vallal puudub munitsipaaltelevisioon, nagu osutavad Ginter ja Härginen. Mille eest karistame neid? Prügimajanduse
tüli näitab vaid seda, kuidas üht omavalitsust umbusaldades soovitakse
teisteltki otsustusõigus ära võtta, arvestamata nii nende vajaduse kui ka
põhiseaduses sätestatuga.
Valimisliit Vaba Tallinna Kodanik
võitleb täna, oktoobrikuu esimesel päeval, ringkonnakohtus selle eest, et
pealinnas mindaks samuti enam detsentraliseerimise teed – et ühe linnaosa
kohalikke küsimusi ei otsustaks parteilised toiduahelad ja Pirita vajadusi ei
määraks Lasnamäe häälteenamus. Kaasarääkimis- ja otsustusõigus peab tulema kodanikule
võimalikult lähedale.
Mis on neil kahel juhtumil ühist –
prügisõjal ja kogukonnaaktivistide lahingul õiguse eest kuuluda kohalikku
otsustuskogusse ehk halduskogusse? Demokraatia kaitse. Ei ole kuidagi
otstarbekas koondada võimu väikese grupi inimeste kätte, kes kuskilt eemalt
sinu kohalikku elu-olu määrama hakkavad. Omavalitsus peab olema oma valitsus ja
mitte riigi armust toimiv rakuke, halduskogu peab olema linnaosa huvide
paremaks arvestamiseks ja mitte linnavolikogu mugavaks käepikenduseks. Kui
sellised lahingud on aeganõudvad ja kulukad, siis olgu nii – rahva poolt ja
rahva huvides vaevalt ükski sent raisku läheb.
Kommentaarid
Postita kommentaar